Työkokemus
Elomaticin Digital Transformation -yksikkö luo arvoa digitaalisten ratkaisujen avulla. Business Development -tiimissä keskitymme edistämään kasvua, tehostamaan toimintaa ja parantamaan asiakaskokemusta.
Hyödynnän muotoiluajattelun menetelmiä liiketoiminnan kehittämisessä ja liiketoimintaongelmien ratkaisussa. Liiketoiminnan muotoilussa yhdistyy luova ongelmanratkaisu, business mindset ja kehityshalukkuus.
Työtehtäviäni:- Strateginen ja operatiivinen liiketoiminnan kehittäminen
- Tuote- ja palvelukehitys asiakaslähtöisesti ja tiimien sparraus
- Tuote- ja palveluportfolion kokoaminen
- Verkkosivu-uudistuksen suunnittelu ja projektin johtaminen
- Myynnin tukeminen
- Viestintä ja myynnillinen sisällöntuotanto
- Kehityshankkeiden ehdottaminen ja projektinhallinta
- Yhteistyö eri tiimien kanssa
- Liiketoimintamahdollisuuksien selvittäminen kehitystiimin tukena
- Palvelutuotteiden suunnittelu, kehittäminen, muotoilu, tuotteistaminen ja testaus
- Sisäisen kehityksen ja koulutuskokonaisuuden muotoilu ja viestinnän suunnittelu
- Asiakashaastattelut ja esitysmateriaalit
- Viestintä- ja vuorovaikutusasiantuntija automaatiotiimissä eli toimin palveluautomaatioiden asiantuntijana ja operatiivisena toteuttajana
- Yli kymmenen päämiehen palveluautomaatioista ja niiden sisällöistä vastaaminen ja niiden kehittäminen dataan perustuen.
- Viestintä- ja asiakaspalvelukokonaisuuksien kehittäminen, muotoilu, toteutus ja dataperusteinen optimointi mm. verkkokaupoille ja muille asiakaspalvelua verkossa tarjoaville toimijoille.
- Erilaisten päämiesten asiakaspalvelukokonaisuuden auditointi, vuorovaikutuspisteiden määrittely, kehityssuunnitelman luominen, suunnitelman mukainen sisällöntuotanto, teknologian määrittelyt, raportoinnin suunnittelu ja kokonaisuuden implementointi. Kokonaisuuden seuranta ja analysointi datamallin avulla. Analysoinnin perusteella jatkokehittäminen.
- Tuote- ja prosessikehitys palvelutarjooman parissa
- Asiakastapaamiset, joissa haetaan keinoja onnistua vielä paremmin
Päämiehen verkkokaupan asiakaspalvelun kehittäminen (fi/swe): Asiakasviestinnän siirtäminen pääosin verkossa tapahtuvaksi puhelimen sijaan. Turhan asiakaspalvelukysynnän vähentäminen ennakoimalla ja painopisteen siirtäminen myynnin tukemiseen. Tuloksena asiakastyytyväisyyden ja työntekijäkokemuksen paraneminen sekä asiakaspalvelun kustannusten lasku.
Tuote- ja prosessikehitys: Asiakasprojektin läpiviennin ja sisäisen käyttöönottoprosessin rakentaminen ja kehittäminen Landbot-tuotteen ympärille sekä yhdessä muun tiimin kanssa Intercom-tuotteen ympärille. Tuloksena tuotteen myynnin helpottuminen sekä tehokas käyttöönottoprosessi.
- Service-tiimin Jyväskylän yksikön operatiivinen vetäminen ja toimintavalmiuden ylläpitäminen, huoltotiimin päivittäisen toiminnan koordinointi ja suunnittelu.
- Huoltopalvelutoiminnan tulosten ja laadun kehittäminen
- Service-tiimiesimiehen tuuraus
- Tekninen tuki sisäisesti: tukitarpeiden seuranta, analysointi, raportointi ja kehittäminen
- Datan ja automatiikan analysointi
- Asiakaspalvelusta vastaaminen Suomessa ja globaalisti (B2B, B2C, partnerit...)
- Asiakasviestintä ja viestintäsisällön suunnittelu
- ERP-käyttöönottoprojekti: tikettijärjestelmän kehittäminen ja käyttö huollon palvelupyyntöjen seurannassa ja järjestelmän kehittämisessä. Raportointi ja sen kehittäminen.
- Naava App sovelluskehitysprojekti: käytettävyyden arviointi, suunnittelu ja jatkuva kehittäminen. Tikettijärjestelmän ja sovelluksen välisen toiminnan kehittäminen
- Tiimien välisen yhteistyön kehittäminen
- Sisäisten koulutusten suunnittelu ja toteutus
Huoltopalvelun kehittäminen ja asiakaspalvelukokonaisuuden muotoilu: Huoltotoiminnan vakiointi ja ennustettavuuden parantaminen. Asiakaspalvelun laadun ja toiminnan vakiointi systemaattisen viestintäohjeistuksen avulla. Uusien asiakkaiden asiakasviestinnän kehittäminen. Tuloksena asiakastyytyväisyys, työntekijäkokemus, laatu ja tehokkuus paranivat.
Sisäisen teknisen tuen kehittäminen: Toiminnan vakiointi ja laadun kehittäminen systemaattisen viestintäohjeistuksen avulla. Tikettijärjestelmän kehittäminen yhdessä muun kehitystiimin kanssa. Tuloksena työntekijäkokemus, laatu ja tehokkuus paranivat ja toiminta oli raportoitavissa.
S-RYHMÄ, KESKIMAA OSK, MESTARIN HERKKU (2012 - 2015)
Myyjä/asiakaspalvelija
- Itsenäinen työskentely palvelulinjastolla (kala, liha, leikkele, valmisruoka) sisältäen asiakaspalvelua ja lihan sekä kalan käsittelyä
- Työskentely PikAteria-lounaskahvilassa
- Hyllytys myymälässä
- 4/2012 - 1/2014, 4/2014 - 9/2014, 11/2014 - 8/2015
PEURUNKA OY (2014)
Peurunka on yksi Suomen monipuolisimmista lomakohteista. Spa Resort Peurunka tarjoaa kylpylän, ravintoloita, tapahtumia, liikunta- ja aktiviteettimahdollisuuksia sekä erilaisia majoitusvaihtoehtoja. Tämä tekee siitä ihanteellisen paikan monipuoliseen vapaa-ajan viettoon, viihde- ja yritystapahtumien järjestämiseen sekä kuntoutuspalveluiden tarjoamiseen.
Myyntineuvottelija, harjoittelu
- Työtehtäviin kuului yhteydenpito asiakkaisiin, uusien asiakkaiden hankinta, asiakaspalvelu puhelimitse ja sähköpostitse sekä tarjousten teko yksityishenkilöille ja yrityksille.
- Työhön sisältyi myös itsenäistä työskentelyä Peurungan Puodissa myynnin (myös Veikkaus), asiakaspalvelun, hyllytyksen ja järjestyksen ylläpidon parissa. Puodin hoitajan tehtäviin kuului itsenäinen Puodin avaaminen, kassan valmistelu, tuotteiden esillepano, myynti ja Puodin sulku.
- 13.1. - 23.3.2014
LIDL SUOMI KY, Laukaan jakelukeskus (2009 - 2012)
Varastotyöntekijä
- Työtehtäviin kuului tilattujen tavaroiden käsittely, pakkaus ja lähetys
- 5/2009 - 6/2012
Koulutus
- Ratekoulutus, Tuotepäällikön pelastuspakkaus
- 4/2024
- Valmennuksessa käsiteltyjä aiheita: tuotepäällikön tehtävät, palveluiden tuotteistaminen ja tuotteistusprojektin läpivienti
- Elomatic Project Academy
- 4/2024
- Koulutuksessa käytiin läpi projektinhoito ja työkalut, projektin vaiheet, kaupalliset asiat ja kannattavuus, reklamaatiot.
- Lapin yliopisto
- 7/2022
- Kahden opintopisteen MOOC (Massive Open Online Course) palvelumuotoilun peruskäsitteistä ja toimintatavoista. MOOC on toteutettu osana Palvelumuotoilun monialainen maisteriohjelma PAMA -hanketta (ESR, Pohjois-Pohjanmaan ELY)
- Kurssin aikana käytiin läpi yleiskuvaa palvelumuotoilusta, mistä se koostuu, millainen sen prosessi ja käytännön työ on sekä sen sovellusmahdollisuuksista erilaisissa organisaatioympäristöissä.
- LAB korkeakoulu (Lahden ammattikorkeakoulu)
- 7/2021
- Koulutuksen sisältö mm. palvelumuotoilu, henkilöstön ja työhyvinvoinnin kehittäminen, osaaminen johtaminen, lean, viestintä, digitaalisuuden hyödyntäminen.
- Hoidin opiskeluni pääosin työn ohessa.
- Opinnäytetyö "Asiakaspalveluprosessin kehittäminen: Ratkaisutietokannan merkitys palvelun laadulle ja tehokkuudelle"
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu
- 12/2014
- Koulutus piti sisällään paljon liiketalouden opintoja, kuten asiakaspalvelua, viestintää, palveluiden kehittämistä ja henkilöstöjohtamista. Opinnoissani kehityin palvelualan moniosaajaksi.
-
Opinnäytetyönäni kehitin toimeksiantajayrityksen sähköistä markkinointiviestintää ja tein yritykselle mm. kotisivut. Opinnäytetyö "Sähköisen markkinointiviestinnän kehittäminen, Case: Lauttamäen perinnetila"
- K-ryhmän Mestarimyyjäkoulutus
- 2013
- Oppisopimuskoulutus: Lidl Suomi Ky/TTS
- 9/2011
- 5/2009
- Työturvallisuuskortti (voim. 5/2028)
- Ensiapukoulutus (voim. 6/2026)
- Työhyvinvointi (kortti myönnetty 15.9.2018)
- Hygieniaosaaminen (kortti myönnetty 18.5.2010, voim. toistaiseksi)
- Tulityö (kortti voim. 10/2015)
- Trukinkuljettaja (kortti myönnetty 25.1.2011)
Taidot
Tekniset taidot
- Projektinhallinta ja -viestintäalustat Jira, Confluence, Trello ja Miro
- Salesforce CRM
- Microsoft Office -työkalut
- Cadmatic eShare
- Vuorovaikutusalustat Intercom ja Landbot
- Netsuite ERP system
Kielitaito
- suomi (äidinkieli)
- englanti (hyvä)
- Olen kaikkien muiden tavoin joskus opiskellut ruotsia, mutta se on niin ruosteessa, ettei kannata tässä mainita.
- Voin sanoa opiskelleeni myös espanjan ja venäjän alkeita.
Yhteystiedot
Laura Väisänen
etunimi.sukunimi @elomatic.com tai LinkenIn viestillä
Asuinpaikka Keski-Suomi. Työskentely onnistuu etänä koko Suomessa.
Unity is strength. When there is teamwork and collaboration, wonderful things can be achieved.
- Mattie Stepanek -