Työkokemus

 
Elomatic on suunnittelutoimisto, joka suunnittelee ratkaisuja, jotka lisäävät ihmisten ja ympäristön hyvinvointia. Osaamista löytyy niin prosessi- ja energiateollisuudesta, kone- ja laitesuunnittelusta, meriteollisuudesta kuin lääketeollisuudestakin. Autamme päivittäisten toimintojen digitalisoinnissa ja uusien tietovirtojen luomisessa. Kehitämme uusia toimintamalleja, palveluita ja liiketoimintaa ketterästi ja luotettavasti.
 
Business Designer, Digital Transformation, 5/2024 - 

Elomaticin Digital Transformation -yksikkö luo arvoa digitaalisten ratkaisujen avulla. Business Development -tiimissä keskitymme edistämään kasvua, tehostamaan toimintaa ja parantamaan asiakaskokemusta.

Hyödynnän muotoiluajattelun menetelmiä liiketoiminnan kehittämisessä ja liiketoimintaongelmien ratkaisussa. Liiketoiminnan muotoilussa yhdistyy luova ongelmanratkaisu, business mindset ja kehityshalukkuus.

Työtehtäviäni:
  • Strateginen ja operatiivinen liiketoiminnan kehittäminen
  • Tuote- ja palvelukehitys asiakaslähtöisesti ja tiimien sparraus
  • Tuote- ja palveluportfolion kokoaminen
  • Verkkosivu-uudistuksen suunnittelu ja projektin johtaminen
  • Myynnin tukeminen
  • Viestintä ja myynnillinen sisällöntuotanto
  • Kehityshankkeiden ehdottaminen ja projektinhallinta
  • Yhteistyö eri tiimien kanssa
Referenssi:
Tuote- ja palveluportfolion kokoaminen sisältäen mm. portfolion tavoitteiden määrittelyn sekä esitysmuodon muotoilun, paljon tuoteomistajien haastatteluita, tuotteistamista, liiketoiminnan määrittelyä ja visuaalisten materiaalien luomista. Lopputuloksena yksikön palvelut on muotoiltu selkeäksi kokonaisuudeksi, josta tein visuaalisen myyntimateriaalin. Tuloksena myös yrityksen verkkosivut päätettiin uudistaa tukemaan uusiksi muotoiltua kokonaisuutta, joten suunnittelin ja johdin verkkosivu-uudistuksen.
 
Customer Success Specialist, 5/2023 - 4/2024
Työtehtäviini Process & Energy -liiketoimintayksikön Business Development -tiimissä kuului uusien palvelutuotteiden suunnittelu ja tuotteistaminen.
  • Liiketoimintamahdollisuuksien selvittäminen kehitystiimin tukena
  • Palvelutuotteiden suunnittelu, kehittäminen, muotoilu, tuotteistaminen ja testaus
  • Sisäisen kehityksen ja koulutuskokonaisuuden muotoilu ja viestinnän suunnittelu
  • Asiakashaastattelut ja esitysmateriaalit
Referenssi:
Palvelun kehittäminen softa-tuotteen ympärille. Pilottiasiakkaana kemian teollisuuden yritys.

 

HUMM OY    (4/2022 - 2/2023)
Ent. Finnchat Oy
 
Humm (ent. Finnchat) on laadukkaan, monikanavaisen asiakaspalvelun ulkoistettu tarjoaja. Palvelukokonaisuus sisältää mm. chat-palvelut, automaatiopalvelut ja suunnittelukokonaisuudet. Saman katon alta myös myynnin alkupään palvelut (ent. Northbound).
 
Digital Engagement Specialist
Työtehtäväni:
  • Viestintä- ja vuorovaikutusasiantuntija automaatiotiimissä eli toimin palveluautomaatioiden asiantuntijana ja operatiivisena toteuttajana
  • Yli kymmenen päämiehen palveluautomaatioista ja niiden sisällöistä vastaaminen ja niiden kehittäminen dataan perustuen.
  • Viestintä- ja asiakaspalvelukokonaisuuksien kehittäminen, muotoilu, toteutus ja dataperusteinen optimointi mm. verkkokaupoille ja muille asiakaspalvelua verkossa tarjoaville toimijoille.
  • Erilaisten päämiesten asiakaspalvelukokonaisuuden auditointi, vuorovaikutuspisteiden määrittely, kehityssuunnitelman luominen, suunnitelman mukainen sisällöntuotanto, teknologian määrittelyt, raportoinnin suunnittelu ja kokonaisuuden implementointi. Kokonaisuuden seuranta ja analysointi datamallin avulla. Analysoinnin perusteella jatkokehittäminen.
  • Tuote- ja prosessikehitys palvelutarjooman parissa
  • Asiakastapaamiset, joissa haetaan keinoja onnistua vielä paremmin
Referenssit:

Päämiehen verkkokaupan asiakaspalvelun kehittäminen (fi/swe): Asiakasviestinnän siirtäminen pääosin verkossa tapahtuvaksi puhelimen sijaan. Turhan asiakaspalvelukysynnän vähentäminen ennakoimalla ja painopisteen siirtäminen myynnin tukemiseen. Tuloksena asiakastyytyväisyyden ja työntekijäkokemuksen paraneminen sekä asiakaspalvelun kustannusten lasku.

Tuote- ja prosessikehitys: Asiakasprojektin läpiviennin ja sisäisen käyttöönottoprosessin rakentaminen ja kehittäminen Landbot-tuotteen ympärille sekä yhdessä muun tiimin kanssa Intercom-tuotteen ympärille. Tuloksena tuotteen myynnin helpottuminen sekä tehokas käyttöönottoprosessi.

 
NA AVA GROUP OY  (9/2015 - 4/2022)
ent. Naturvention Oy
 
Naava valmistaa sisäilmaa parantavia älyviherseiniä yhdistämällä luonnon ja teknologian.
 
Service Operative Manager & Technical Support Specialist, 2020 - 2022
Työtehtäviä osana sekä Service- että Operations-tiimiä ja päivät sisälsivät vaihtelevan setin erilaisia työtehtäviä, joiden perimmäinen tarkoitus oli sujuvampi työnteko tiimeissä, tehokkuuden lisääminen, työn mielekkyyden lisääminen sekä asiakaskokemuksen parantaminen.
  • Service-tiimin Jyväskylän yksikön operatiivinen vetäminen ja toimintavalmiuden ylläpitäminen, huoltotiimin päivittäisen toiminnan koordinointi ja suunnittelu.
  • Huoltopalvelutoiminnan tulosten ja laadun kehittäminen
  • Service-tiimiesimiehen tuuraus
  • Tekninen tuki sisäisesti: tukitarpeiden seuranta, analysointi, raportointi ja kehittäminen
  • Datan ja automatiikan analysointi
  • Asiakaspalvelusta vastaaminen Suomessa ja globaalisti (B2B, B2C, partnerit...)
  • Asiakasviestintä ja viestintäsisällön suunnittelu
  • ERP-käyttöönottoprojekti: tikettijärjestelmän kehittäminen ja käyttö huollon palvelupyyntöjen seurannassa ja järjestelmän kehittämisessä. Raportointi ja sen kehittäminen.
  • Naava App sovelluskehitysprojekti: käytettävyyden arviointi, suunnittelu ja jatkuva kehittäminen. Tikettijärjestelmän ja sovelluksen välisen toiminnan kehittäminen
  • Tiimien välisen yhteistyön kehittäminen
  • Sisäisten koulutusten suunnittelu ja toteutus
Työsuojelutoimikunnan jäsen alkaen 1/2017
Työsuojeluvaltuutettu 5/2018 - 12/2018 ja 1/2021 - 4/2022
Työhyvinvointiin- ja turvallisuuteen liittyvien projektien eteenpäin vieminen.
 
Service Coordinator, 2019-2020
Huoltotiimin päivittäisen toiminnan suunnittelu.
 
Huoltohenkilö, 2016-2019
Älyviherseinien huoltoon liittyvät tehtävät ja asiakaspalvelu ympäri Suomea.
 
Tuotantotyöntekijä, 2015
Kasvien käsittely ja älyviherseinien valmistus.
 
Referenssit:

Huoltopalvelun kehittäminen ja asiakaspalvelukokonaisuuden muotoilu: Huoltotoiminnan vakiointi ja ennustettavuuden parantaminen. Asiakaspalvelun laadun ja toiminnan vakiointi systemaattisen viestintäohjeistuksen avulla. Uusien asiakkaiden asiakasviestinnän kehittäminen. Tuloksena asiakastyytyväisyys, työntekijäkokemus, laatu ja tehokkuus paranivat.

Sisäisen teknisen tuen kehittäminen: Toiminnan vakiointi ja laadun kehittäminen systemaattisen viestintäohjeistuksen avulla. Tikettijärjestelmän kehittäminen yhdessä muun kehitystiimin kanssa. Tuloksena työntekijäkokemus, laatu ja tehokkuus paranivat ja toiminta oli raportoitavissa.

 

S-RYHMÄ, KESKIMAA OSK, MESTARIN HERKKU (2012 - 2015)

Myyjä/asiakaspalvelija

  • Itsenäinen työskentely palvelulinjastolla (kala, liha, leikkele, valmisruoka) sisältäen asiakaspalvelua ja lihan sekä kalan käsittelyä
  • Työskentely PikAteria-lounaskahvilassa
  • Hyllytys myymälässä
  • 4/2012 - 1/2014, 4/2014 - 9/2014, 11/2014 - 8/2015
 

PEURUNKA OY (2014)

Peurunka on yksi Suomen monipuolisimmista lomakohteista. Spa Resort Peurunka tarjoaa kylpylän, ravintoloita, tapahtumia, liikunta- ja aktiviteettimahdollisuuksia sekä erilaisia majoitusvaihtoehtoja. Tämä tekee siitä ihanteellisen paikan monipuoliseen vapaa-ajan viettoon, viihde- ja yritystapahtumien järjestämiseen sekä kuntoutuspalveluiden tarjoamiseen.

Myyntineuvottelija, harjoittelu

  • Työtehtäviin kuului yhteydenpito asiakkaisiin, uusien asiakkaiden hankinta, asiakaspalvelu puhelimitse ja sähköpostitse sekä tarjousten teko yksityishenkilöille ja yrityksille.
  • Työhön sisältyi myös itsenäistä työskentelyä Peurungan Puodissa myynnin (myös Veikkaus), asiakaspalvelun, hyllytyksen ja järjestyksen ylläpidon parissa. Puodin hoitajan tehtäviin kuului itsenäinen Puodin avaaminen, kassan valmistelu, tuotteiden esillepano, myynti ja Puodin sulku.
  • 13.1. - 23.3.2014
 
 
 

LIDL SUOMI KY, Laukaan jakelukeskus (2009 - 2012)

Varastotyöntekijä

  • Työtehtäviin kuului tilattujen tavaroiden käsittely, pakkaus ja lähetys
  • 5/2009 - 6/2012

Koulutus                            

Tuotepäällikkö-valmennus
  • Ratekoulutus, Tuotepäällikön pelastuspakkaus
  • 4/2024
  • Valmennuksessa käsiteltyjä aiheita: tuotepäällikön tehtävät, palveluiden tuotteistaminen ja tuotteistusprojektin läpivienti
 
Projektipäällikkö-koulutus, yrityksen sisäinen
  • Elomatic Project Academy
  • 4/2024
  • Koulutuksessa käytiin läpi projektinhoito ja työkalut, projektin vaiheet, kaupalliset asiat ja kannattavuus, reklamaatiot.
 
Johdatus palvelumuotoiluun -kurssi 2 op/ Avoin yliopisto
  • Lapin yliopisto
  • 7/2022
  • Kahden opintopisteen MOOC (Massive Open Online Course) palvelumuotoilun peruskäsitteistä ja toimintatavoista. MOOC on toteutettu osana Palvelumuotoilun monialainen maisteriohjelma PAMA -hanketta (ESR, Pohjois-Pohjanmaan ELY)
  • Kurssin aikana käytiin läpi yleiskuvaa palvelumuotoilusta, mistä se koostuu, millainen sen prosessi ja käytännön työ on sekä sen sovellusmahdollisuuksista erilaisissa organisaatioympäristöissä.
 
MBA / Ylempi AMK Tradenomi, Liiketalouden alan koulutus, uudistava johtaminen
  • LAB korkeakoulu (Lahden ammattikorkeakoulu)
  • 7/2021
  • Koulutuksen sisältö mm. palvelumuotoilu, henkilöstön ja työhyvinvoinnin kehittäminen, osaaminen johtaminen, lean, viestintä, digitaalisuuden hyödyntäminen.
  • Hoidin opiskeluni pääosin työn ohessa.
  • Opinnäytetyö "Asiakaspalveluprosessin kehittäminen: Ratkaisutietokannan merkitys palvelun laadulle ja tehokkuudelle"
AMK Restonomi, Palveluiden tuottaminen ja johtaminen, kuluttajapalvelut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • 12/2014
  • Koulutus piti sisällään paljon liiketalouden opintoja, kuten asiakaspalvelua, viestintää, palveluiden kehittämistä ja henkilöstöjohtamista. Opinnoissani kehityin palvelualan moniosaajaksi.
  • Opinnäytetyönäni kehitin toimeksiantajayrityksen sähköistä markkinointiviestintää ja tein yritykselle mm. kotisivut. Opinnäytetyö "Sähköisen markkinointiviestinnän kehittäminen, Case: Lauttamäen perinnetila" 

Mestarimyyjäkoulutus
  • K-ryhmän Mestarimyyjäkoulutus
  • 2013
Varastonhoitaja, Logistiikan perustutkinto
  • Oppisopimuskoulutus: Lidl Suomi Ky/TTS
  • 9/2011
Ylioppilas, Kajaanin lukio
  • 5/2009
Suoritettuna kortteja ja koulutuksia:
  • Työturvallisuuskortti (voim. 5/2028)
  • Ensiapukoulutus (voim. 6/2026)
  • Työhyvinvointi (kortti myönnetty 15.9.2018)
  • Hygieniaosaaminen (kortti myönnetty 18.5.2010, voim. toistaiseksi)
  • Tulityö (kortti voim. 10/2015)
  • Trukinkuljettaja (kortti myönnetty 25.1.2011)

Tekniset taidot

  • Projektinhallinta ja -viestintäalustat Jira, Confluence, Trello ja Miro
  • Salesforce CRM
  • Microsoft Office -työkalut
  • Cadmatic eShare
  • Vuorovaikutusalustat Intercom ja Landbot
  • Netsuite ERP system

Kielitaito

  • suomi (äidinkieli)
  • englanti (hyvä)
  • Olen kaikkien muiden tavoin joskus opiskellut ruotsia, mutta se on niin ruosteessa, ettei kannata tässä mainita.
  • Voin sanoa opiskelleeni myös espanjan ja venäjän alkeita.

Laura Väisänen

LinkedIn profiiliini tästä

etunimi.sukunimi @elomatic.com tai LinkenIn viestillä

Asuinpaikka Keski-Suomi. Työskentely onnistuu etänä koko Suomessa.

              

Unity is strength. When there is teamwork and collaboration, wonderful things can be achieved.

- Mattie Stepanek -