Työkokemus
Elomaticin uusi Digital Transformation -organisaatio luo arvoa digitaalisten ratkaisujen avulla. Business Development-tiimissä keskitymme arvioimaan ja toteuttamaan digitaalisia liiketoimintastrategioita, jotka edistävät kasvua, tehostavat toimintaa ja parantavat asiakaskokemusta. Edistämme muutosta suunnittelemalla ja optimoimalla prosesseja ja lisäämme digitaalisen näkökulman ja uudenlaiset toimintatavat perinteiseen projektitoimintaan.
Työtehtäväni:- Hyödynnän muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun työkaluja ja -menetelmiä liiketoiminnan kehittämisessä ja liiketoimintaongelmien ratkaisussa. Liiketoiminnan muotoilu yhdistää luovan ongelmanratkaisun, kehityskulttuurin ja strategisten liiketoimintamahdollisuuksien arvioinnin.
- Digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen. Asiakkaiden ongelmien ja tarpeiden arvioiminen liiketoimintanäkökulmasta ja samalla asiakaskokemuksen huomioiminen liiketoimintamallin kehityksessä. Liiketoiminnan haasteiden ratkaiseminen uudenlaisilla tavoilla ja muutoksen edistäminen koko organisaatiossa. Edistän poikkitieteellistä ja ihmisiä yhdistävää liiketoiminnan kehittämistä tuomalla muotoiluajattelu päätöksentekoon.
- Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen. Muotoiluajattelun tuominen liiketoimintaperiaatteiden rinnalle ja tiekarttojen kehittäminen uusille liiketoimintamalleille. Työpajojen johtaminen ideoinnin ja luovan ajattelun parantamiseksi. Perinteisten toimintamallien välttäminen tuomalla mukaan uusia näkökulmia ja ajattelutapoja. Tiimin jäsenten sparraaminen kohti muotoilun ajattelutapoja organisaation osaamisen lisäämiseksi.
- Prosessien optimointi ja toimintatapojen jatkuva parantaminen. Yrityksen kilpailukykyvyn parantaminen liiketoimintamuotoilun avulla. Prosessien kriittisten kohtien löytäminen.
- Yhteistyö ja viestintä erilaisten sidosryhmien kanssa sekä sisäisesti että ulkoisesti. Dokumentoinnin ja viestinnan kehittäminen selkeäksi, avoimeksi ja hyödylliseksi kaikille. Yhteistyön lisääminen eri toimintojen välillä huomioiden monimuotoisuus.
- Liiketoimintamahdollisuuksien selvittäminen kehitystiimin tukena
- Palvelutuotteiden suunnittelu, kehittäminen, muotoilu, tuotteistaminen ja testaus
- Sisäisen kehityksen ja koulutuskokonaisuuden muotoilu ja viestinnän suunnittelu
- Asiakashaastattelut ja esitysmateriaalit
- Viestintä- ja vuorovaikutusasiantuntija automaatiotiimissä eli toimin palveluautomaatioiden asiantuntijana ja operatiivisena toteuttajana
- Yli kymmenen päämiehen palveluautomaatioista ja niiden sisällöistä vastaaminen ja niiden kehittäminen dataan perustuen.
- Viestintä- ja asiakaspalvelukokonaisuuksien kehittäminen, muotoilu, toteutus ja dataperusteinen optimointi mm. verkkokaupoille ja muille asiakaspalvelua verkossa tarjoaville toimijoille.
- Erilaisten päämiesten asiakaspalvelukokonaisuuden auditointi, vuorovaikutuspisteiden määrittely, kehityssuunnitelman luominen, suunnitelman mukainen sisällöntuotanto, teknologian määrittelyt, raportoinnin suunnittelu ja kokonaisuuden implementointi. Kokonaisuuden seuranta ja analysointi datamallin avulla. Analysoinnin perusteella jatkokehittäminen.
- Tuote- ja prosessikehitys palvelutarjooman parissa
- Asiakastapaamiset, joissa haetaan keinoja onnistua vielä paremmin
Päämiehen verkkokaupan asiakaspalvelun kehittäminen (fi/swe): Asiakasviestinnän siirtäminen pääosin verkossa tapahtuvaksi puhelimen sijaan. Turhan asiakaspalvelukysynnän vähentäminen ennakoimalla ja painopisteen siirtäminen myynnin tukemiseen. Tuloksena asiakastyytyväisyyden ja työntekijäkokemuksen paraneminen sekä asiakaspalvelun kustannusten lasku.
Tuote- ja prosessikehitys: Asiakasprojektin läpiviennin ja sisäisen käyttöönottoprosessin rakentaminen ja kehittäminen Landbot-tuotteen ympärille sekä yhdessä muun tiimin kanssa Intercom-tuotteen ympärille. Tuloksena tuotteen myynnin helpottuminen sekä tehokas käyttöönottoprosessi.
- Service-tiimin Jyväskylän yksikön operatiivinen vetäminen ja toimintavalmiuden ylläpitäminen, huoltotiimin päivittäisen toiminnan koordinointi ja suunnittelu.
- Huoltopalvelutoiminnan tulosten ja laadun kehittäminen
- Service-tiimiesimiehen tuuraus
- Tekninen tuki sisäisesti: tukitarpeiden seuranta, analysointi, raportointi ja kehittäminen
- Datan ja automatiikan analysointi
- Asiakaspalvelusta vastaaminen Suomessa ja globaalisti (B2B, B2C, partnerit...)
- Asiakasviestintä ja viestintäsisällön suunnittelu
- ERP-käyttöönottoprojekti: tikettijärjestelmän kehittäminen ja käyttö huollon palvelupyyntöjen seurannassa ja järjestelmän kehittämisessä. Raportointi ja sen kehittäminen.
- Naava App sovelluskehitysprojekti: käytettävyyden arviointi, suunnittelu ja jatkuva kehittäminen. Tikettijärjestelmän ja sovelluksen välisen toiminnan kehittäminen
- Tiimien välisen yhteistyön kehittäminen
- Sisäisten koulutusten suunnittelu ja toteutus
Huoltopalvelun kehittäminen ja asiakaspalvelukokonaisuuden muotoilu: Huoltotoiminnan vakiointi ja ennustettavuuden parantaminen. Asiakaspalvelun laadun ja toiminnan vakiointi systemaattisen viestintäohjeistuksen avulla. Uusien asiakkaiden asiakasviestinnän kehittäminen. Tuloksena asiakastyytyväisyys, työntekijäkokemus, laatu ja tehokkuus paranivat.
Sisäisen teknisen tuen kehittäminen: Toiminnan vakiointi ja laadun kehittäminen systemaattisen viestintäohjeistuksen avulla. Tikettijärjestelmän kehittäminen yhdessä muun kehitystiimin kanssa. Tuloksena työntekijäkokemus, laatu ja tehokkuus paranivat ja toiminta oli raportoitavissa.
S-RYHMÄ, KESKIMAA OSK, MESTARIN HERKKU (2012 - 2015)
Myyjä/asiakaspalvelija
- Itsenäinen työskentely palvelulinjastolla (kala, liha, leikkele, valmisruoka) sisältäen asiakaspalvelua ja lihan sekä kalan käsittelyä
- Työskentely PikAteria-lounaskahvilassa
- Hyllytys myymälässä
- 4/2012 - 1/2014, 4/2014 - 9/2014, 11/2014 - 8/2015
PEURUNKA OY (2014)
Peurunka on yksi Suomen monipuolisimmista lomakohteista. Spa Resort Peurunka tarjoaa kylpylän, ravintoloita, tapahtumia, liikunta- ja aktiviteettimahdollisuuksia sekä erilaisia majoitusvaihtoehtoja. Tämä tekee siitä ihanteellisen paikan monipuoliseen vapaa-ajan viettoon, viihde- ja yritystapahtumien järjestämiseen sekä kuntoutuspalveluiden tarjoamiseen.
Myyntineuvottelija, harjoittelu
- Työtehtäviin kuului yhteydenpito asiakkaisiin, uusien asiakkaiden hankinta, asiakaspalvelu puhelimitse ja sähköpostitse sekä tarjousten teko yksityishenkilöille ja yrityksille.
- Työhön sisältyi myös itsenäistä työskentelyä Peurungan Puodissa myynnin (myös Veikkaus), asiakaspalvelun, hyllytyksen ja järjestyksen ylläpidon parissa. Puodin hoitajan tehtäviin kuului itsenäinen Puodin avaaminen, kassan valmistelu, tuotteiden esillepano, myynti ja Puodin sulku.
- 13.1. - 23.3.2014
LIDL SUOMI KY, Laukaan jakelukeskus (2009 - 2012)
Varastotyöntekijä
- Työtehtäviin kuului tilattujen tavaroiden käsittely, pakkaus ja lähetys
- 5/2009 - 6/2012
Koulutus
- Ratekoulutus, Tuotepäällikön pelastuspakkaus
- 4/2024
- Valmennuksessa käsiteltyjä aiheita: tuotepäällikön tehtävät, palveluiden tuotteistaminen ja tuotteistusprojektin läpivienti
- Elomatic Project Academy
- 4/2024
- Koulutuksessa käytiin läpi projektinhoito ja työkalut, projektin vaiheet, kaupalliset asiat ja kannattavuus, reklamaatiot.
- Lapin yliopisto
- 7/2022
- Kahden opintopisteen MOOC (Massive Open Online Course) palvelumuotoilun peruskäsitteistä ja toimintatavoista. MOOC on toteutettu osana Palvelumuotoilun monialainen maisteriohjelma PAMA -hanketta (ESR, Pohjois-Pohjanmaan ELY)
- Kurssin aikana käytiin läpi yleiskuvaa palvelumuotoilusta, mistä se koostuu, millainen sen prosessi ja käytännön työ on sekä sen sovellusmahdollisuuksista erilaisissa organisaatioympäristöissä.
- LAB korkeakoulu (Lahden ammattikorkeakoulu)
- 7/2021
- Kursseja mm. työhyvinvoinnin kehittäminen, osaamisen johtaminen, esimiesviestintä, palvelumuotoilu, lean
- Opinnäytetyö "Asiakaspalveluprosessin kehittäminen: Ratkaisutietokannan merkitys palvelun laadulle ja tehokkuudelle"
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu
- 12/2014
- Opinnäytetyö "Sähköisen markkinointiviestinnän kehittäminen, Case: Lauttamäen perinnetila"
- K-ryhmän Mestarimyyjäkoulutus
- 2013
- Oppisopimuskoulutus: Lidl Suomi Ky/TTS
- 9/2011
- 5/2009
- Työturvallisuuskortti (voim. 5/2028)
- Ensiapukoulutus (voim. 6/2026)
- Työhyvinvointi (kortti myönnetty 15.9.2018)
- Hygieniaosaaminen (kortti myönnetty 18.5.2010, voim. toistaiseksi)
- Tulityö (kortti voim. 10/2015)
- Trukinkuljettaja (kortti myönnetty 25.1.2011)
Taidot
Tekniset taidot
- Projektinhallinta ja -viestintäalustat Jira, Confuence, Trello ja Miro
- Microsoft Office -työkalut
- Cadmatic eShare
- Vuorovaikutusalustat Intercom ja Landbot
- Netsuite ERP system
- Kassaosaaminen ja veikkauskoneen käyttö
- HotelLinx-järjestelmä
Kielitaito
- suomi (äidinkieli)
- englanti (hyvä)
- ruotsi (ruosteessa)
- venäjän ja espanjan alkeet (jostain on aloitettava)
Suosittelijat
- ent. Director, Automation & data / Humm Oy
- 045 xxx xxx / pyydettäessä
- Digital Engagement Lead / Humm Oy
- etunimi.sukunimi@humm.fi 040 xxx xxx / pyydettäessä
- Service Desinger & Architect / Humm Oy
- etunimi.sukunimi@humm.fi 040 xxx xxx / pyydettäessä
- Ent. Procurement and logistics manager / Naava Group Oy
- 050 xxx xxx / pyydettäessä
- IT specialist & manager / Naava Group Oy
- etunimi.sukunimi@naava.io 044 xxx xxxx / pyydettäessä
Kollegoiden suusta
"Yhdessä Lauran kanssa olen kehittänyt palveluita, toimintamalleja ja strategiaa, ja hänellä on vahva kyky hahmottaa suuria ja monimutkaisia kokonaisuuksia ja tuottaa niistä ytimekäs ja ymmärrettävä lopputulos. Hänelle on ominaista katsoa asioita tarpeiden näkökulmasta ja viedä asioita vahvasti eteenpäin ratkaisukeskeisesti. Laura on helposti lähestyttävä ja hänen kanssaan on helppo työskennellä."
"Laura on työssään osoittanut esimerkillistä kykyä ymmärtää liiketoiminnan strategisia suuntia ja
sitä, kuinka ne tuotetun palvelun näkökulmasta jäsentyvät konkreettisiksi toimenpiteiksi ja
projekteiksi. Asenne työtä kohtaan on omistautunut ja tapa tehdä töitä on hyvin päämäärätietoinen. Hän pystyy käsittelemään samanaikaisesti useita projekteja ja asiakkuuksia sekä johtamaan omaa tekemistään niiden parissa. Tiimikaverina Laura on huipputyyppi, jossa yhdistyy luja ammattitaito, muita nostattava ja kannustava luonne sekä tavoitekeskeinen ajattelu."
"Laura on ollut tiimissä pidetty työkaveri ja luotettava työntekijä. Hän on osoittanut itseohjautuvuutta ja erinomaista paineensietokykyä."
"Et tahdo päästää helpolla, vaan kyseenalaistat ja haastat silloinkin, kun se saattaa aiheuttaa itselle lisää ratkaistavia asioita. Paskaa käytöstä et siedä, eikä tarvitsekaan."
"Oot todella suorapuheinen ja suoraan asiaan käyvä tyyppi, siitä pidän tosi paljon työkaverissa. Oon ihastellut sun kykyä ottaa uusia juttuja haltuun ja oot kyllä tehnyt vaikutuksen oppimiskyvylläsi."
"Olet ihailtavan tarkka ja kannustava työkaveri. 'Vaikka läpi harmaan kiven' -asennetta löytyy."
"Olet jaksanut aina jakaa vinkkejä ja olla tsempparina."
"Sun kanssa on ihanaa tehdä töitä. Olet selkäranka, mihin turvautua kun tulee pulmatilanne. Sinua on helppo lähestyä."
"Olet omalla toiminnallasi asettanut riman korkealle tasolle mm. asiakaspalvelussa ym. prosesseissa, asioiden loppuun saattamisessa luotettevana työkaverina."
”Monipuolisesti osaava ja aktiivinen työkaveri. Tekemisen meininki näkyy tehokkaassa asenteessa ja askareiden ennakoimisessa. Et lorvi, ehdotat uusia tapoja toteuttaa toimintaa ja olet sosiaalinen muiden työntekijöiden keskuudessa.”
”Tomera, tarmokas, ystävällinen, reipas, innostunut, aikaansaava ja kaikin puolin hyvä työkaveri. Oli ilo tulla töihin, jos tiesi, että saa työskennellä sinä päivänä Lauran kanssa.”
”Toimeen tarttuva, toimelias, nopea oppimaan, itsenäiseen työskentelyyn pystyvä, rohkea.”
”Olet oma-aloitteinen ja sinua on helppo neuvoa.”
"Omaksut nopeasti uuden työympäristön tehtävät sekä alan lainalaisuudet."
Unity is strength. When there is teamwork and collaboration, wonderful things can be achieved.
- Mattie Stepanek